Poradnik Odbiorcy Ciepła
Kto ustala i zatwierdza taryfy dla ciepła i w oparciu o jakie zasady?
Czyjej kontroli podlega sporządzenie taryfy dla ciepła?
Jakie są zasady wprowadzania zmian cen i stawek opłat dla Odbiorców?
Kiedy kończy się sezon grzewczy i kto o tym decyduje?
Gdzie powinien kierować swoje roszczenia dotyczące dostawy ciepła mieszkaniec Spółdzielni Mieszkaniowej?
W okresie letnim Odbiorcy często dokonują ocieplenia swoich budynków, czy w takiej sytuacji można dokonać zmiany mocy zamówionej?
Kto rozstrzyga spory między Odbiorcą a EC Sp. z o.o. w Skierniewicach w zakresie umowy na dostawę ciepła?
Co grozi Odbiorcy za nielegalny pobór ciepła?
Czy Odbiorca ciepła ma obowiązek wpuszczać pracowników EC Sp. z o.o. w Skierniewicach na teren swojej posesji oraz do pomieszczeń, w których znajduje się węzeł cieplny?
Wstrzymano dostawę ciepła do budynku z powodu zaległości w opłatach za ciepło. Należność została uregulowana i Odbiorca chce mieć ponownie włączone ciepło. Czy za ponowne włączenie ciepła będzie musiał wnieść opłatę?
Jakie są terminy załatwiania zgłoszeń i skarg dotyczących przerw i zakłóceń w dostarczaniu ciepła składanych przez Odbiorców?
Standardy jakościowe obsługi Odbiorców stanowiące załącznik do umowy na dostarczanie ciepła terminy te określają następująco:
a. w ciągu 12 godzin -w przypadku informacji telefonicznej,
b. w ciągu 7 dni – w przypadku informacji pisemnych.Terminy udzielania odpowiedzi na interwencje, skargi i zażalenia składane przez Odbiorców :
a. w ciągu 12 godzin – informacje lub odpowiedzi telefoniczne na interwencje i skargi lub informacje o przewidywanym terminie udzielenia pisemnego wyjaśnienia,
b. w ciągu 14 dni – odpowiedzi pisemne na interwencje, skargi i zażalenia składane przez Odbiorcę na piśmie oraz odpowiedzi na problemy zgłoszone przez telefon, które wymagają przeprowadzenia dodatkowych analiz,
c. w ciągu 30 dni – odpowiedzi pisemne na interwencje, skargi i zażalenia Odbiorców składane na piśmie, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
Co to jest zamówiona moc cieplna?
Zgodnie z ustawą Prawo energetyczne , ustawodawca określił to pojęcie następująco:
Zamówiona moc cieplna – ustalona przez odbiorcę lub podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci ciepłowniczej największa moc cieplna, jaka w danym obiekcie wystąpi w warunkach obliczeniowych, która zgodnie z określonymi w odrębnych przepisach warunkami technicznymi oraz wymaganiami technologicznymi dla tego obiektu jest niezbędna do zapewnienia:
a) pokrycia strat ciepła w celu utrzymania normatywnej temperatury i wymiany powietrza w pomieszczeniach,
b) utrzymania normatywnej temperatury ciepłej wody w punktach czerpalnych,
c) prawidłowej pracy innych urządzeń lub instalacji, Dla naszej strefy klimatycznej warunki obliczeniowe stanowi temperatura powietrza atmosferycznego (-16 Cº).
W jaki sposób Odbiorca winien określić wielkość mocy zamówionej dla swego domu? Od czego ta wielkość zależy?
Dokumentacja budowlana obiektu powinna określić . Wielkość mocy zamówionej określa dokumentacja budowlana obiektu. Określenie jej wielkości jest uzależnione od wielu elementów : zastosowanej technologii budowy, a więc materiałów z jakich dom został wybudowany, rodzaju zastosowanego ocieplenia, stolarki okiennej, wielkości domu, temperatury jaką dany odbiorca chce w domu utrzymywać. Jeżeli wystąpią kłopoty z określeniem wysokości mocy zamówionej, to zawsze służymy pomocą w tym zakresie. Ostateczne określenie jej wysokości należy zawsze do Odbiorcy.
W jaki sposób można zmienić wielkość zamówionej mocy? Z czym taka zmiana się wiąże?
Czy za przekroczenie zamówionej mocy cieplnej Odbiorca ciepła zapłaci karę?
Czy przedsiębiorstwo ciepłownicze może narzucić Odbiorcy wielkość mocy zamówionej?
Odziedziczyłem dom lub mieszkanie po zmarłym właścicielu, który pozostawił zaległości z tytułu dostawy ciepła. Czy muszę je uregulować wobec Dostawy?
Przepisano dom na syna, który stał się nowym właścicielem. Czy nowy właściciel domu powinienem poinformować o tym Dostawcę ciepła i jakim terminie?
Odbiorca planuje sprzedać dom , który podłączony jest do miejskiej sieci ciepłowniczej posiada już zawartą umowę z EC Sp. z o.o w Skierniewicach. Jakich formalności powinien dokonać, żeby rozwiązać umowę na dostawę ciepła?
Mogą wystąpić dwie sytuacje:
- Pierwsza ma miejsce wtedy, gdy nowy właściciel obiektu będzie także korzystał z ogrzewania pochodzącego z miejskiej sieci ciepłowniczej Jest to sytuacja najbardziej korzystna dla każdej ze stron umowy, ponieważ poprzedniego właściciela nie obowiązuje okres wypowiedzenia, umowa będzie kontynuowana. W celu dopełnienia formalności sprzedający oraz kupujący dom powinien zgłosić się do EC Skierniewice. Poprzedni Odbiorca wypowiada umowę a nowy właściciel domu wnioskuje o zawarcie umowy. Sprzedający oraz nabywca określają datę przepisania umowy. Zazwyczaj jest to koniec miesiąca. Na ten dzień pracownicy EC Sp. z o.o. w Skierniewicach odczytują licznik ciepła i dokonują końcowego rozliczenia za ciepło.
- Druga z możliwych sytuacji ma miejsce wtedy, gdy następny właściciel nie zamierza korzystać z ciepła pochodzącego z miejskiej sieci ciepłowniczej lub planuje zawrzeć umowę później. W takiej sytuacji osoba sprzedająca dom, będąca stroną umowy, wypowiada umowę sprzedaży ciepła stosując zawarte zapisy umowy –
3 miesięczny okres wypowiedzenia. W tym okresie wypowiadający umowę uiszcza opłaty stałe za moc zamówioną oraz opłatę stałą za przesył. Po upływie okresu wypowiedzenia następuje trwałe odcięcie odbiorcy od sieci ciepłowniczej oraz zdemontowany zostaje licznik ciepła. Na życzenie klienta trwałe odcięcie może nastąpić szybciej, jednak nie zwalnia to z konieczności uiszczania opłat stałych za okres wypowiedzenia.
Czy Odbiorca musi wpuścić pracowników EC Sp. z o.o. w Skierniewicach na kontrolę licznika ciepła, którzy pojawiają u niego bez uprzedniego zapowiedzenia?
Co powinien zrobić Odbiorca ciepła w sytuacji kiedy nie działa układ pomiarowo-rozliczeniowy (licznik ciepła)?
Czy odbiorca ma prawo żądać od Dostawcy ciepła sprawdzenia prawidłowości działania układu pomiarowo-rozliczeniowego( licznika ciepła)?
Tak. Dostawca ciepła ma obowiązek:
a) sprawdzić w okresie 3 dni od daty zgłoszenia przez Odbiorcę prawidłowości wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego w miejscu jego zainstalowania,
b) wymontować w razie potrzeby lub na żądanie Odbiorcy zakwestionowany układ pomiarowo-rozliczeniowy i sprawdzić go na stanowisku kontrolnym, posiadającym zatwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar,
c) doręczyć Odbiorcy protokół sprawdzenia układu pomiarowo-kontrolnego w terminie 14 dni od daty sprawdzenia prawidłowości jego działania,
d) dokonać uzgodnionej korekty wysokości opłat w terminie 14 dni od daty doręczenia protokołu.
Jeżeli zarzuty Odbiorcy odnośnie prawidłowości wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego okażą się bezpodstawne, opłatę za sprawdzenie prawidłowości jego działania oraz inne koszty z tym związane ponosi Odbiorca wg cennika.
Dostawca zdemontował układ pomiarowo-rozliczeniowy i oddał go do legalizacji. Jak Odbiorca będzie rozliczany za okres, w którym brak jest pomiaru?
a) na cele centralnego ogrzewania i wentylacji-na bazie niekwestionowanego rozliczenia najbardziej zbliżonego pod względem temperatury zewnętrznej (do okresu rozliczanego) z uwzględnieniem rzeczywistego zużycia ciepła oraz udokumentowanych przez odbiorcę zmian wpływających na wielkość zużycia ciepła w tym okresie,
b) na cele ciepłej wody użytkowej i technologii – na bazie analogicznego okresu roku poprzedniego z uwzględnieniem udokumentowanych przez odbiorcę zmian wpływających na wielkość zużycia ciepła w tym okresie.
Zużycie ciepła w tym okresie jest naliczane w sposób ryczałtowy, zgodny z treścią umowy sprzedaży ciepła. Wielkość ryczałtu w zł obliczana jest na podstawie wzorów ściśle ustalonych w przepisach. Wyliczenie to nie odbiega zasadniczo od rzeczywistych wskazań zużycia ciepła w danym okresie, ale nie jest tak precyzyjne jak wskazania licznika ciepłą.
Na czym polega legalizacja układu pomiarowo-rozliczeniowego (licznika ciepła)?
Jak często odbywają się odczyty stanów układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników ciepła) zamontowanych u Odbiorców?
Dlaczego na fakturze za ciepło znajdują się aż cztery pozycje?
Opłata za zamówioną moc cieplną. Jest to element stały opłat za ciepło. W przepisach określono, że opłata za zamówioną moc cieplną jest opłatą roczną pobieraną w 12 miesięcznych ratach. Jej sumaryczna wartość na fakturze dla danego odbiorcy, zależy od wielkości zamówionej przez niego mocy.
Przesyłowa opłata stała -jest częścią stałą opłaty za przesył. Sposób naliczania jest tu podobny jak w opłacie za moc zamówioną. Jest to także opłata roczna obierana w 12 miesięcznych ratach. Dlatego jej wysokość na fakturze, co miesiąc jest taka sama. Sumaryczna jej wartość na fakturze zależy od wielkości zamówionej mocy cieplnej.2. Opłaty zmienne:
Opłata za pobrane ciepło z układu pomiarowo-rozliczeniowego stanowi część zmienną opłaty za ciepło. Jej comiesięczna wysokość zależy od ilości zużytych przez Odbiorcę jednostek ciepła-GJ. Na podstawie stanu wskazań licznika ciepła, które odczytywane są raz w miesiącu, wystawiana jest następnie faktura dla każdego Odbiorcy ciepła,.
Przesyłowa opłata zmienna -to zmienna część opłaty za przesył. Obliczana jest od każdej jednostki zużytego ciepła, czyli od każdego GJ. Wysokość tej pozycji na fakturze, zależy od stanu wskazań licznika ciepła.Aktualna Taryfa dla ciepła zawierająca ceny i stawki opłat za ciepło zatwierdzana jest każdorazowo przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Na podstawie tych cen i stawek opłat za ciepło, Dostawca ciepła dokonuje rozliczeń za ciepło.
Odbiorca podłączył do miejskiego systemu grzewczego swój domek jednorodzinny. Dlaczego do ogrzewania domu musi zamówić moc cieplną w takiej samej wysokości na cały rok?
Mieszkam w budynku wielolokalowym (bloku) i za ciepło płacę zaliczkowo przez cały rok, dlaczego?
Odbiorca ciepła, którym jest w tym przypadku zarządzający lub właściciel budynku wielolokalowego (np. spółdzielnia mieszkaniowa) kupuje ciepło od zakładu ciepłowniczego. Następnie na podstawie wystawionej comiesięcznie przez Dostawcę faktury dokonuje zapłaty za dostarczone ciepło.
Wobec powyższego, Dostawca ciepła nie ma żadnego wpływu na ustalanie wysokości i częstotliwości wnoszenia opłat zaliczkowych za ciepło przez poszczególnych właścicieli lub najemców lokali mieszkalnych. Wysokości te należą do zarządzającego lub właściciela budynku wielolokalowego (np. zarządu spółdzielni mieszkaniowej). Jednak ostatecznego rozliczenia za ciepło zarządzający lub właściciel budynku wielolokalowego powinien dokonać w oparciu o koszty zakupu ciepła od przedsiębiorstwa energetycznego.